Strona Główna » Ogólnie » Solidarność: ustawa reformująca naukę może szkodzić uczelniom

Nowelizacja Prawa o szkolnictwie wyższym zawiera przepisy szkodzące uczelniom. Może działać destrukcyjnie na kadrę i w konsekwencji na jakość kształcenia – przekonywali przedstawiciele NSZZ „Solidarność” Uczelni Warszawy podczas konferencji prasowej.
„Każda reforma powinna być wsparta finansowo. Ponieważ nie ma żadnego harmonogramu finansowego związanego z tą reformą, to sądzimy, że będzie prowadziła do napięć w środowisku i może się obrócić przeciwko intencjom projektodawcy” – powiedział 27 stycznia podczas konferencji prasowej Julian Srebrny z NSZZ „Solidarność”.

Zdaniem uczestników konferencji wprowadzone – w efekcie reformy – zmiany nie zachęcą młodych ludzi do wybierania kariery naukowej i pracy na uczelniach. „Jeśli chcemy wymiany pokoleniowej na uczelniach, to musimy zapewnić młodym ludziom możliwość realizacji kariery zawodowej. Nie będzie to możliwe bez strategii finansowania nauki obliczonej na 5-10 lat, równoległej do projektu ustawy” – zaznaczył prof. Mariusz Ziółkowski z Uniwersytetu Warszawskiego.

„Dobry naukowiec musi dobrze zarabiać. Wprowadzamy zmiany systemowe, aby zarządzanie uczelniami było bardziej efektywne. Za tym przyjdą wyższe środki. Zaproponowane zapisy ułatwią także pozyskiwanie dodatkowych środków z sektora pozabudżetowego – znacząco ułatwiamy uczelniom, instytucjom badawczym i samym uczonym komercjalizowanie odkryć i wynalazków, współpracę z podmiotami gospodarczymi” – zapewnił w przesłanym PAP komunikacie rzecznik Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego Bartosz Loba.

Zdaniem Srebrnego, niektóre proponowana w ustawie rozwiązania, np. przeznaczenie pewnej sumy pieniędzy na projekty naukowe młodych naukowców, są korzystne. „Jednak możliwość zwolnienia pracownika naukowego po 2 latach i jednej ocenie negatywnej niszczy poczucie stabilności zatrudnienia” – zaznaczył przedstawiciel NSZZ „S”. Jak wyjaśnił Srebrny, młody człowiek, który rozpocznie pracę w ciągu 2 lat nawet nie zdąży aplikować o granty i nie będzie miał możliwości wykazania się osiągnięciami. „W naukach matematyczno-przyrodniczych może być zmuszony do bylejakości i opublikowania czegokolwiek, po to by móc wykazać się dorobkiem” – ocenił Srebrny.

Dotychczas oceny pracowników naukowych dokonywano po 4 latach. Dopiero po 2 negatywnych ocenach można było być zwolnionym z pracy. „Uregulowanie tej kwestii jest naszym priorytetem i absolutnym minimum” – mówił Srebrny.

„Studenci mają prawo do kształcenia na najwyższym poziomie, w czym pomocna będzie cykliczna ocena efektów pracy dydaktycznej. Rektorzy muszą mieć możliwość prowadzenia projakościowej polityki kadrowej” – wyjaśnił Loba. Jak zaznaczył, każdy pracodawca ma prawo i obowiązek prowadzenia oceny swojego pracownika. „W tym przypadku rektor w imieniu podatnika i studenta musi wymagać dobrej pracy” – dodał.

Przedstawiciele NSZZ „S” dodatkowe środki dla Krajowych Naukowych Ośrodków Wiodących i inne dotacje projakościowe ocenili jako działania pozorne. „To listek figowy, który przykrywa proces oszczędzania na nauce i szkolnictwie wyższym. Jeśli pula pieniędzy w szkolnictwie i nauce pozostanie taka sama, to proponowane rozwiązania projakościowe będą tylko redystrybucją środków” – powiedział prof. Andrzej Pfitzner z Politechniki Warszawskiej.

Jak zaznaczył rzecznik MNiSW, na fundusz projakościowy przeznaczono w pierwszym roku dodatkowe 250 mln zł. „Od 2007 roku nakłady na naukę wzrosły o 2 mld zł. 14 mld złotych inwestujemy obecnie w laboratoria, w obiekty dydaktyczne. Każdego roku walczymy o jak najwyższe środki i one rosną, a np. Wielka Brytania dokonała cięć w wysokości 25 proc.” – argumentował Bartosz Loba.

„Na niektóre kwestie będziemy starali się wpłynąć w Senacie. Zobaczymy jaka będzie atmosfera po wprowadzeniu ustawy, ale niewykluczone, że jedynym wyjściem będzie ogłoszenie referendum strajkowego” – zapowiedział przedstawiciel NSZZ „S”.

Projekty nowelizacji: ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i ustawy o stopniach i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki rozpatrzyła już Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży i trafią teraz pod obrady Sejmu. Rząd chce, aby zostały przyjęte przez parlament i podpisane przez prezydenta do kwietnia, żeby mogły wejść w życie 1 października 2011 r. EKR

PAP – Nauka w Polsce

tot/ jra/bsz

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Blip
  • del.icio.us
  • Wykop

Fatal error: Uncaught Exception: 12: REST API is deprecated for versions v2.1 and higher (12) thrown in /wp-content/plugins/seo-facebook-comments/facebook/base_facebook.php on line 1039